backup van mails

Vragen en Antwoorden over emailgebruik

backup van mails

Berichtdoor FLOHO » di 21 mei 2013, 21:37

Beste,

Ik gebruik momenteel Windows Live Mail, onder Windows 7, voor mijn mails.
Hoe kan ik een backup maken van deze mailberichten en de contacten en dit op een usb stick

Alvast bedankt voor je reactie!
FLOHO

Re: backup van mails

Berichtdoor Leo Beeckx » zo 26 mei 2013, 10:12

Beste Frieda,
de meeste mailprogramma's hebben geen automatische backup ingebouwd, zo ook Live Mail in Windows 7.
Er is een gratis software beschikbaar op http://windows.microsoft.com/nl-be/wind ... essentials waarmee je (ook) mails naar een extern medium kan opslaan. Ikzelf gebruik de eveneens gratis software SyncBackFree omdat die veel mogelijkheden toelaat.
Pas op : als je een backup van stukken of van heel je mailsysteem naar een andere dan de in gebruik zijnde locatie wegschrijft, kan je niet zomaar deze weggeschreven gegevens op een andere plek gaan gebruiken. Daartoe is telkens een importprocedure nodig en die kan kompleks zijn. Ook is er dan het gevaar dat je verschillende versies van je bestanden opbouwt. Voorbeeld: je maakt een backup van je mails des avonds voor het slapengaan, je start de volgende ochtend je computer terug op, drinkt je tasje koffie en zet dan je backup van je usb terug naar je computer. De eventuele mails die binnenkwamen tijdens het slurpen van je koffie zijn dan garantie foetsie !
Voor mensen die graag hun email van op verschillende plekken raadplegen, raad ik aan een op het web gebaseerde emailservice te gebruiken zoals gmail of andere. Dat heeft het voordeel dat je steeds zeker bent van een 100% automatische backup, je kan niets kwijtspelen. Ook belast je je eigen computer niet met het binnenhalen van grote mails met plezante dingen die je al 100 keer kreeg en die je dan toch maar wegsmijt. En uiteraard ook : je vermijdt het binnenhalen van virussen langs email.
Forum Coördinator
Leo Beeckx

Keer terug naar Email